Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Wednesday, August 27, 2014

Cara Mendidik Anak Hiperaktif

Anak hiperaktif sangat aktif daripada segi fizikal dan mental berbanding kanak-kanak lain. Ingatan mereka kuat, tetapi kelemahan mereka adalah cepat bosan dan kurang memberi fokus kepada sesuatu perkara yang akan menjejaskan ingatan jangka panjang mereka.

Selain mereka lebih pintar dan lebih kreatif berbanding rakan seusianya, mereka bersifat berani. Inilah yang sering menjadi kebimbangan ibu bapa kerana anak hiperaktif jarang mempertimbangkan akibat tindakan yang dilakukannya sama ada membahayakan dirinya atau orang lain. 

Berikut adalah panduan yang boleh digunakan bagi menangani dan mendidik anak hiperaktif ini.

1. Disiplinkan anak hiperaktif dari awal dan jangan terlalu mengikut kecenderungan mereka supaya sikap hiperaktif mereka tidak terarah kepada perkara negatif.

2. Sentiasa berwaspada dalam mengawasi anak-anak hiperaktif kerana ada kalanya tindakan mereka membahayakan diri sendiri. Segera menegur dan menasihati anak hiperaktif sekiranya apa yang mereka lakukan bakal mendatangkan akibat buruk.

3. Meluangkan lebih banyak masa untuk berkomunikasi dengan mereka. Jangan sekali-kali menampakkan kebencian kita terhadap mereka walaupun sikap dan tingkah laku mereka kadangkala memalukan serta mencetuskan perasaan marah.

4. Bersabar dan tidak bertindak memukul mereka sekiranya melakukan kesalahan atau melanggar peraturan yang kita tetapkan. Sebaliknya cuba memberi nasihat secara rasional.

5. Tukar perkataan 'jangan' kepada ayat yang lebih mendorong mereka mengikut arahan. Contohnya apabila mereka berlari-lari di dalam rumah, biasanya ibu bapa akan menjerit, "jangan lari", cuba tukarkan kepada perkataan "Farid, boleh tak berjalan, kalau lari nanti jatuh". Apa yang penting, jangan jemu memberi teguran.

6. Jangan mengungkap kata-kata negatif seperti "Kenapa la kamu ni nakal sangat", "Bodoh" atau seumpamanya kepada anak hiperaktif kerana kata-kata ibu bapa adalah doa kepada mereka.

7. Pelbagaikan aktiviti bagi mengelak kebosanan. Ibu bapa perlu kreatif untuk menyediakan aktiviti atau memberi tugas mudah bagi menyibukkan mereka di dalam aktiviti yang bermanfaat. Contohnya, pelihara ikan dan menanam bunga.

8. Cari kelebihan dalam diri mereka dan garap ke arah yang betul. Contohnya jika mereka bijak menghafal dialog di dalam televisyen, ajak mereka menghafal ayat pendek di dalam al-Quran. Hafaz ikut gaya iklan kegemaran atau ikut rentak nasyid (untuk permulaan hafazan).

9. Usaha berterusan mendidik anak hiperaktif hendaklah dilakukan tanpa jemu walaupun ia lebih sukar dan mencabar berbanding kanak-kanak lain. Jangan berputus asa.

10. Dapatkan nasihat pakar sekiranya tahap hiperaktif anak anda membimbangkan.

No comments:

Post a Comment