Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Thursday, July 18, 2013

Resepi Biskut Coklat Black Forest Oren


Bahan-bahan ( Anggaran 150 biji )

250 gm mentega
100 gm gula halus
1 biji telur
1 tablespoon esen vanila
1 tablespoon parutan kulit oren
2 tablespoon pes oren ( boleh guna jus sunquick)
50 gm serbuk badam
200 gm tepung jagung
300 gm tepung gandum
2 tablespoon tepung beras
1 tablespoon baking powder
100gm badam cincang
100gm mix fruit dicincang halus (yg utk biskut & kek ye, bukan mix fruit dlm tin utk minuman atau puding..niaya nanti hehe)
70 gm compound coklat

Cara-cara
Pukul mentega dan gula hingga kembang.

Masukkan telur serta esen vanilla. Pukul lagi.

Masukkan serbuk badam, parutan kulit oren dan pes oren, pukul kemudian campurkan bersama mix fruit dan badam cincang. kacau sebati.

Ayak  tepung jagung, tepung beras dan baking powder bersama tepung gandum. Gaulkan bersama adunan di atas tadi sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yang lembut.

Bentukkan doh menjadi bulat kecil. 

Letakkan di atas dulang pembakar yang telah dilenserkan dengan sedikit mentega.

Bakar pada suhu 150'C selama 20 minit atau sehingga masak.

Sementara menunggu, cairkan compound coklat dengan kaedah "double-boil".

Kemudian, masukkan biskut tadi ke dalam mangkuk kertas dan tuang coklat masak menggunakan paip (piping paper @ plastic ye bukan paip kat sinki tu hihi..). Setelah itu, hias dengan menggunakan coklat putih dan sugar flower.

Biarkan ia kering.

Selamat mencuba...

Tips : Untuk mengelakkan doh pecah ketika dibakar, cucuk-cucukkan doh menggunakan hujung garpu sebelum dibakar ke dalam oven.

No comments:

Post a Comment