Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Tuesday, July 30, 2013

Kuah Kacang @ Kuah Sate

Petang tadi berbuka puasa dengan sate. x payah makan macam2, makan sate pun dah kenyang. yang bestnya lagi sate dan kuah kacangnya mak dan adik aku yang buat sendiri. Memang sedappp...Meera yang tengah demam pun berselera makan. Licinnn.... 

Tapi bahan perapan sate aku x dapat follow apa yang patut dibubuh..semalam masa dorang buat perapan tu aku dah dibuai mimpi..awal sangat terlelap semalam. ngantuk sangat..kena pula dengan selsema..memang mata x boleh tongkat dah..layu semacam..

So siang tadi sempat la tolong2 kacau buat kuah kacang ni..kali ni baharulah confirm sangat bahan2 resepi kuah kacang ni..kalau dulu asyik blur bahan apa yang patut bubuh..ye la mak aku kalau buat kuah kacang ni wajib bubuh rempah ratus..kalau x memang rasa kuah kacang ni hambar je...color pun x cantik..rupa2nya buat kuah kacang ni senang sangat..paling penting hati kena ikhlas baru sedappp...apa2 pun kuah kacang yang my mom buat memang yg terbaekkk...

Raya pun tinggal beberapa hari je lagi kan..so kalau makan lemang, ketupat, kelupis ker..mesti cicah dengan kuah kacang baru kaw kaw...memang mables..

Jom try buat kuah kacang ni...yang ni kuah kacang ala2 versi jawa..kalau masakan jawa sapa x kenal...memang masakan jawa sedap apa...


RESEPI KUAH KACANG



Bahan-bahan
1 kilo kacang tanah (goreng tanpa minyak, kemudian buang kulitnya (x buang kulit pun boleh)
1 liter air
100 gram cili kering (rebus, tos dan kisar dgn blander (campur sedikit air supaya hancur))
*5 biji bawang merah 
*6 ulas bawang putih
*1 inci lengkuas
2 batang serai (dititik)
1 tbs jintan manis ( yang telah dikisar)
1 tbs jintan putih (yang telah dikisar)
1 tbs biji ketumbar (yang telah dikisar)
1 batang kulit kayu manis
3 tbs serbuk kari daging
1 1/2cawan minyak masak
1 cawan gula 
1 tbs garam
sedikit bahan perasa
Sedikit air asam jawa

bahan yg bertanda * hendaklah ditumbuk

Cara-caranya
1. Kisar kacang tanah bersama seliter air menggunakan blander. Kemudian ketepikan.

2. Panaskan  minyak ke dalam kuali. Nak buat kuah ni mesti banyak minyak supaya kuah kacang nanti x kering. 

3. Masukkan bawang merah, bawang putih dan lengkuas yang telah ditumbuk serta kulit kayu manis. Kemudian serai. Tumis sehingga kekuningan dan naik bau.

4. Masukkan cili kering yang telah dikisar, berserta dengan serbuk kari daging, jintan manis, jintan putih dan ketumbar. Kacau seketika kemudian campurkan gula, garam dan sedikit bahan perasa, serta sedikit air asam jawa. Terus kacau sehingga pecah minyak dan betul2 masak. Cili kering ni kalau x cukup masak, mudah je kuah tu nanti cepat basi.

5. Tuang perlahan-perlahan kacang tanah yang telah dibland tadi ke dalam cili kisar yang sedang dimasak. Kacau sebati dan teruskan kacau sehingga kuah kacang betul2 masak kemerah-merahan dan pecah minyak.

6. Akhir sekali angkat. Sedia untuk dihidangkan.

Selamat mencuba...

Tips : Sekiranya kuah kacang rasa tawar, boleh tambah gula sehingga rasanya cukup memuaskan hati. Tapi kalau banyak gula, x baik utk kesihatan.

Nak bagi kuah kacang ni tahan, masak biar betul2 mendidih..paling penting cili kering tu kena betul2 masak...cara nak tahu masak ke x..cili tu mesti dah bertukar warna merah pekat dan x berbau cili. Begitu jugalah masa dah campur kacang tu nanti, mesti kuah tu dah bertukar warna kemerah2an dan pecah minyak, baru boleh angkat.

Mak aku kata, jintan manis, jintan putih dan ketumbar tu sebelum kisar kena goreng tanpa minyak dahulu. Tapi goreng berasingan...jgn la pula goreng tiga2 tu campur sekaligus..x psl2 nanti jadi mcm citer musang berjanggut hehehe...sebab kena goreng yelah supaya rempah tu nanti keluarkan aroma yg wangi dan x menyebabkan kuah tu basi.

*sedikit tambahan : kalau nak kuah tu nampak cantik kemerahan, kacang yang telah digoreng tanpa minyak tu x perlu dibuang kulitnya. boleh bland bersama kulitnya sekali. 




No comments:

Post a Comment