Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Wednesday, June 22, 2011

Teruja Naik Keretapi

Cuti sekolah semester lepas baru sahaja berlalu. Tapi rasanya belum puas lagi bercuti di kampung. Teringat ketika mula-mula menaiki keretapi ketika pulang ke kampung. Memang teruja sangat mau berada dalam perut keretapi yang telah dipermodenkan. Apatah lagi ketika itu sedang hangat di lancarkan operasinya. Oleh kerana sedang hangat itu jugalah aku dan anak-anak sanggup berdiri kerana keretapi dah lebih muatan. Nak buat macam mana. Teruja punya pasal. Berdiri pun berdiri lah..Anak-anak pun tidak kisah. Tapi kesian juga melihatkan penumpang yang terdiri dari warga emas terpaksa ikut berdiri. Hingga terdengar2 juga bisik2 keluhan kerana dah terasa mau pitam. kesian bukan. Yang muda tu, dah dapat tempat duduk tu apalah salahnya bagi peluang yang tua untuk duduk. Tidak rugi apa pun. Dapat pahala lagi lah dik oii..Tapi rasa-rasanya aku lebih merindui keretapi versi lama (keretapi enjin diesel). Banyak sejarah ada di situ. Di situlah bapaku menyangkutkan ayunan pada rak besi yang berada kukuh di atas untuk membuai adikku yang masih kecil ketika pulang ke kampung. Disitu jugalah adikku menjenguk ke luar tingkap dan mula mengenal burung bangau yang terbang rendah atas tasik hingga tersasul memanggilnya itixx terabang. Lucu juga jika dikenang. Namun keretapi versi lama (berusia 40 tahun-menurut sumber Jabatan Keretapi Negeri Sabah) masih digunakan dilaluan Beaufort-Tenom dan menjadi keretapi berenjin diesel bersifat tunggal di Sabah malah di seluruh Borneo.

1 comment:

  1. Di dalam gambar di atas anak sulungku tersenyum-senyum setelah mendapat tempat duduk

    ReplyDelete