Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Tuesday, November 13, 2012

Allah Akan Menggantikan Yang Lebih Baik

Allah tidak akan pernah mencabut sesuatu melainkan Dia menggantikannya dengan yang lebih baik. Tetapi itu apabila kita bersabar dan tetap redha dengan segala ketetapanNya. Maka tidak usah terlalu bersedih dengan musibah yang menimpa sebab yang menentukan semua itu memiliki syurga, balasan, pengganti dan ganjaran yang besar.

Para waliyullah yang pernah ditimpa musibah, ujian dan cubaan akan mendapatkan penghormatan yang agung di syurga Firdaus. Itu tersirat dalam firmannya:

(Surah Ar-Ra'd ayat 24)

Umur dunia ini sangat pendek dan gudang kenikmatannya pun sangat miskin. Adapun akhirat lebih baik dan kekal. Barangsiapa di dunia mendapat musibah, ia akan mendapat kesenangan di akhirat kelak, dan barang siapa hidup sengsara di dunia, ia akan hidup bahagia di akhirat. Lain halnya dengan mereka yang memang lebih mencintai dunia, hati mereka selalu gundah gulana, cemas tidak mendapat kenikmatan dunia dan takut tidak nyaman hidupnya di dunia sehingga mereka selalu memandang musibah sebagai petaka besar yang mematikan. Mereka juga akan memandang setiap cubaan sebagai sesuatu yang gelap gelita selamanya.

No comments:

Post a Comment