Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Tuesday, November 13, 2012

Hasbunallah wa ni'mal wakil (Cukuplah Allah Sebagai Penolong Kami dan Dia Adalah Sebaik-baik Pelindung

Hasbunallah wa ni'mal wakil diucapkan oleh Nabi Ibrahim tatkala dia dilemparkan ke dalam api sehingga api itu tiba-tiba menjadi dingin dan selamatlah Nabi Ibrahim. Kalimat ini juga diucapkan oleh Nabi Muhammad SAW pada perang badar sehingga Allah memberikan kemenangan.

Tatkala Nabi Ibrahim diletakkan di atas tungku api Jibril bertanya "apakah engkau memerlukan sesuatu (pertolongan) dariku?" Nabi Ibrahim menjawab " aku tidak memerlukan pertolonganmu. Saya hanya perlu pertolongan Allah"

Berkat kalimah tersebut  api yang membakar pun menjadi dingin.

Inilah pertolongan Tuhan ketika hambaNya mendekatkan diri kepadaNya. Dari sinilah terlihat bahawa ada Tuhan yang Maha Berkuasa, Yang Maha Memberi Pertolongan, Maha Meindungi dan Maha Mengasihi ketika si hamba menyandarkan diri kepadaNya.

No comments:

Post a Comment