Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Friday, November 16, 2012

Bakat anak usah dipersiakan


ilustrasi drpd lukisan Nadia Athira

Setiap anak itu unik dan mempunyai kehebatannya tersendiri. Ibubapa perlu peka dengan perkembangan anak-anak dan dedahkan mereka dengan pelbagai aktiviti sosial dan kurikulum yang menyihatkan. Semakin banyak pendedahan yang dilakukan semakin bagus. Lama-kelamaan nanti anak-anak akan menyedari kebolehan dan bakat mereka dalam sesuatu bidang. Jangan mengongkong anak-anak  melakukan aktiviti sihat yang mereka suka hanya kerana mahukan anak-anak melakukan sesuatu mengikut kehendak ibubapa. Misalnya si anak suka melukis dan ingin menjadi pelukis sebaliknya ibubapa pula mahukan anaknya menjadi juruterbang. Ini hanya akan menyebabkan potensi atau bakat yang ada tidak dapat dikembangkan dan sekaligus mereka berasa tidak mendapat pengiktirafan daripada ibu bapa. Bakat anak-anak perlu dihargai agar mereka berasa diri sangat berharga dan tanpa disedari akan meningkatkan tahap IESQ (Intellectual-Emotional-spiritual-Quotient) yang merupakan keseimbangan kecerdasan intelek, emosi dan rohani. 

No comments:

Post a Comment