Assalammualaikum WBT...

Dalam hidup ini kita pasti ingin menjadi yang sempurna dalam segala aspek. Namun tidak semudah itu tanpa melalui pelbagai cabaran, ujian dan kekentalan semangat. Bahkan pasti ada kesilapan yang sering kita lakukan sebagai hambaNya biasa. Apapun jadikan kesilapan lalu sebagai pemangkin untuk memperbaiki diri menjadi lebih baik. Sesekali pandanglah ke belakang, di samping luaskan pandangan ke hadapan, yakini diri, usaha dan tawakal..In Shaa Allah menjadikan kita berjaya. Redha setiap ketentuanNya menjadikan kita sentiasa berlapang dada.

Diinspirasikan juga blog ini dengan koleksi2 petikan facebook dan blog yang lain dengan info yang bermanfaat sekadar untuk rujukan diri sendiri...

Saturday, November 17, 2012

Sesungguhnya setelah kesulitan ada kemudahan

 Sahabat di luar sana, janganlah bersedih seandainya setiap apa yang berlaku tidak seindah yang diharapkan dan diimpikan. Manusia hanya mampu merancang tetapi Allah SWT juga yang menentukan segala. Seringkali Allah akan menguji hambanya dari segi kekurangan harta benda, kesakitan dan kesengsaraan, kehilangan orang tersayang dan sebagainya. Namun segala sesuatu itu pasti ada hikmah sebaliknya. Dan pasti ada gantinya yang lebih baik. Sesungguhnya Allah maha pengasih, lagi penyayang.  Manusia pada saat diuji dalam pelbagai cubaan hingga adakalanya ujian itu menjadikan keadaan mereka dalam keadaan yang sangat kelam kabut, kesusahan dan kesengsaraan yang amat sangat serta keterputusaasaan yang menghimpit jiwa, seringkali lupa bahawa ada Allah tempat mengadu dan meminta petunjuk agar diberikan jalan keluar daripada segala kesulitan. Maka dari itu, seorang hamba yang benar-benar mengetahui hakikat berdoa dan tawakal kepada Allah, nescaya ia tidak akan pernah resah, gundah dan berserabut fikirannya. Ketika musibah dan bencana datang menimpa berzikirlah kepadaNya, harapkanlah kelembutan dan kasih sayangNya, nantikan pertolonganNya, dan selalu berbaik sangka kepadaNya. Yakinilah dan ingatlah selalu bahawa setelah lapar ada kenyang, setelah haus ada kepuasan, setelah berjaga malam ada tidur nyenyak, setelah sakit ada kesembuhan, setelah hilang pasti ketemu, dalam kesesatan akan datang petunjuk, dalam kesulitan ada kemudahan dan setiap kegelapan akan terang benderang.




No comments:

Post a Comment